Powered By Blogger

like facebook

RADIO Era.fm online ..

Era.FM
sumber : http://era.fm

Pages

█╤♂♠♀→™•↓Aiman [HS5]↓•™←♀♠♂╤█


Tuesday, December 27, 2011

Google Dork Explanation


Apa itu sebenarnya google dork? google dork adalah sesuatu kata kunci atau arahan yang digunakan pada google. Dalam erti kata lain google dork ini membolehkan kita memberi arahan kepada google untuk mencari sesuatu yang kita kehendaki bedasarkan kata kunci tertentu.

Boleh ke kita cari sesuatu mengikut kehendak kita? boleh jika kita memahami setiap kata kunci google dork yang kita gunakan itu. Disini ada beberapa google dork yang boleh diterangkan untuk kefahaman anda..kebiasaan ramai yg mengunakan "intitle" , "inurl"...

intitle = kita mengarahkan google mencari "title" yg kita kehendaki. biasanya "title" ini berada pada bahagian atas browser. cth title fb : " Welcome to facebook - Log in, sign up or learn more"
cara mengunakanya " intitle: upload image " (upload image blh dtkar mengikut apa yg anda ingin cari)
google akan mencari title "upload image" yg ada pada mana2 website.

inurl = ini pula arahan untuk mencari nama file yg berada pada  url mana2 website contohnya "upload.php" cara gunaknya : inurl:upload.php , inurl:admin.php

index.of = mengarahkan google menyenaraikan index pada mana2 website
cara gunaknya :
intitle:index.of password.txt  (google akn senarikan index mana2 website yg mempunyai file yg bernama password.txt)

site: = cara ini untuk hadkn pada mana2 website &  ape sja yg kita inginkan..anda boleh gunakan nama domain untuk menetuknya.contohnya anda ingin mencari article dsesuatu blog.
caranya " hack chip poker site:blogspot.com" 
cari softwre kt mediafire " photoshop cs5 crack site:mediafire.com"

kesimpulanya jika anda gabung,maka akn dpt hasil yg manafaat pada anda..

antara google dork lain :

allinurl:
intext:
allintext:
allintitle:

banyak google dork yg sdia ada anda boleh cari kat google.. ini hanya untuk fahaman anda dalam mengunakan google dork supaya anda boleh mengunakannya mengikut keperluan anda untuk mencari sesuatu yg anda inginkan..kalau xpaham komen la ye..


jika ada mane silap sila la tegur ye..sebab aku karang sume nie mengikut kefahaman aku..so, yg pling penting "SHARING IS CARING NOT KILLING"...enjoy!

ni saye copy...

No comments:

Post a Comment